Pokrajinski sekretarijat za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj, kao vodeći partner i Evroregionalna razvojna agencija DKMT (Dunav–Kriš–Moriš–Tisa) iz Segedina, kao prekogranični partner, u okviru Prekograničnog programa „Interreg – IPA CBC Mađarska – Srbija“, realizovali su projekat „Elaboration of Technical Documentation of Subotica–Baja Railway Line“, skraćeni naziv DREAM Railway, koji je imao za cilj izradu tehničke dokumentacije za prugu Subotica – Baja, dužine 58 km.
Ukupan budžet ovog projekta iznosio je 3.585.017,40 evra, od čega je 85% donacija Evropske unije, a 15% sopstveno učešće partnera na projektu.
Veliki doprinos uspešnoj realizaciji ovog IPA projekta dale su železničke kompanije dve zemlje, „Infrastruktura železnica Srbije“ AD i „Mađarske državne železnice (MAV)“, kao i nadležna ministrastva za oblast saobraćaja i infrastrutkre, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastruktre u Srbiji i Ministarstvo za inovacije i tehnologiju u Mađarskoj.
Implementacijom projekta DREAM Railway kompletirana je tehnička dokumentacija za železničku prugu Segedin – Reske – Horgoš – Subotica – Čikerija – Bačalmaš – Baja, čija je ukupna dužina 97 km. U toku su aktivnosti nadležnih minstarstava u Mađarskoj i Srbiji, koje se odnose na izbor izvođača radova za izgradnju deonice pruge Segedin – Subotica, kao prve faze izgradnje i modernizacije železničke pruge Segedin – Subotica – Baja.
Za deonicu u Srbiji izrađena je Studija opravdanosti sa idejnim projektom deonice pruge Subotica – Državna granica sa Mađarskom (Čikerija), u skladu sa srpskim propisima, kao i Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Subotica – državna granica (pravac Baja) sa elementima za direktno sprovođenje, koji je usvojila Skupština AP Vojvodine 21.02.2020. godine.
Za deonicu u Mađarskoj urađen je Projekat za odobrenje za deonicu pruge Granica sa Srbijom – Čikerija – Bačalmaš – Baja, u skladu sa mađarskim propisima, kao i modifikacija prostornih planova na ovoj trasi pruge. Na osnovu projekta za odobrenje, dozvolu za izgradnju deonice u Mađarskoj izdao je Sektor za železnicu Ministarstva za inovacije i tehnologiju.
Sa aspekta saobraćaja, deonica obuhvaćena projektom povezuje saobraćajne koridore TEN-T u pravcu Sever–Jug i panevropske saobraćajne koridore unutar Evroregije Dunav–Kriš–Moriš–Tisa i time povećava dostupnost pomenutim koridorima.
Projektom je predviđeno da vožnja od Subotice do Baje traje oko 50 minuta bez granične kontrole, vozovi će između dva grada saobraćati po redu vožnje dinamikom od dva sata.
Izgradnjom ove pruge dobija se jedna horizontalna železnička linija Segedin-Reske-Horgoš-Subotica-Čikerija-Bačalmaš-Baja, kao deo glavnog pravca između dve najveće luke Jadranskog i Crnog mora, Rijeke i Konstance, što stvara uslove da se prevoz tereta preusmeri sa preopterećenih javnih puteva, na železnicu, kao ekološki i ekonomski prihvatljiviji vid transporta.
NAPOMENA
Ovaj dokument je izrađen uz finansijsku podršku Evropske unije. Sadržaj ovog dokumenta je isključivo odgovornost Pokrajinskog sekretarijata za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj i ne odražava zvanično mišljenje Evropske unije i/ili Upravljačkog tela.