Vozač autobusa koji prevozi decu mora da ima vozačku dozvolu D kategorije najmanje tri godine, a tokom vožnje svi putnici u vozilu moraju biti vezani sigurnosnim pojasom, najbitnije su odredbe novog pravilnika o prevozu dece, piše blic.rs.
Prevoz dece, do sada, bio je uopšteno uređen Zakonom o bezbednosti u saobraćaju, a novi pravilnik, koji stupa na snagu 1. septembra, propisuje važne detalje kako se najmlađi putnici mogu prevoziti, bez obzira na to da li se radi o školskoj ekskurziji ili o odlasku dece iz nekog sportskog kluba ili kulturno-umetničkog društva na takmičenje ili organizovane grupe dece na letovanje.
To je naročito bilo potrebno zbog velikog broja slučajeva prethodnih godina, gde su decu vozili pijani vozači, pokvareni i nesigurni autobusi… Tako će, bar ako bude dosledno primenjivan, pravilnik sprečiti da se ponavljaju situacije kao što je bila ona sa mladim karatistima iz Beograda po koje je na put do Banjaluke došao autobus sa probušenom gumom, pa je put kasnio, a čim su krenuli, pukao je kaiš na motoru.
Da ne pominjemo ekstremne slučajeve, kao što je bio primer đaka iz Prijepolja koji su krenuli na takmičenje u Novi Pazar, a po njih je došao vozač koji je bio pod dejstvom alkohola.
Prema novom pravilniku, sva vozila za organizovani prevoz dece moraće da imaju potvrdu o tehničkoj ispravnosti koja nije starija od 30 dana. Možda i najvažniji uslovi za bezbednost dece na točkovima odnose se na vozača pa tako član 3 pravilnika, između ostalog, kaže: „Obavljanje organizovanog prevoza dece vrši se autobusom kojim upravlja vozač koji je 1) psihofizički sposoban da bezbedno upravlja vozilom; 2) poseduje i nosi sa sobom fotokopiju lekarskog uverenja o sposobnosti za vozača koje nije starije od godinu dana; 3) najmanje tri godine poseduje važeću vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije“.
Ništa manje značajna novina tiče se načina na koji će deca sedeti u vozilu tokom vožnje.
„Obavljanje organizovanog prevoza dece ne sme započeti ukoliko sva deca nisu propisno vezana sigurnosnim pojasom“, stoji u članu 5 pravilnika.
To praktično znači da se deca neće više voziti u autobusima koji nemaju sigurnosni pojas na svim sedištima.
Inače, autobusi organizovanog linijskog prevoza do škole ili takozvani školski autobusi moraće da budu ofarbani u žutu boju.
Propisano je i da svi autobusi koji voze decu moraju da imaju klima-uređaj.
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja pozdravlja donošenje ovog pravilnika.
- To je prvi akt kojim se uređuje organizovani prevoz dece i to je veliki korak napred. S tim što postoji prostor da se pravilnik postepeno unapređuje kako u pogledu karakteristika vozila, tako i u pogledu kvaliteta vozača. To znači da bi mogli da se postave dodatni uslovi u pogledu starosti vozila i sistema bezbednosti, odnosno da se od vozača traži da nije osuđivan za teže saobraćajne prekršaje, ističe Okanović.
Kako kaže, obavezno korišćenje pojaseva na svakom sedištu je posebno značajno.
- Do sada su mnoge škole i organizatori prevoza dece pokušavali da uštede tako što su, recimo, za 80 mališana koristile samo jedan autobus, pa je po troje dece sedelo na dva sedišta. To je sada iskorenjeno uvođenjem obaveznog korišćenja pojasa na svakom sedištu – objašnjava Okanović.
Prevoznici traže odlaganje
Poslovno udruženje drumskog saobraćaja „Srbijatransport“ poslalo je pisani zahtev ministarki saobraćaja Zorani Mihajlović da se primena pravilnika o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece odloži.
- Stav je da se poseban linijski prevoz, odnosno svakodnevni prevoz dece od kuće do škole i obrnuto, na rutama do 50 kilometara, gde su gradsko-prigradski uslovi saobraćaja i gde se uglavnom koriste gradske ulice ili saobraćajnice lokalnog, odnosno regionalnog karaktera, ne treba stavljati u isti koš sa vanlinijskim prevozom koji se obavlja ad hok na dužim relacijama (ekskurzije, nastave u prirodi), većim prosečnim brzinama – stoji, između ostalog, u zahtevu „Srbijatransporta“ koji smatra da je „nužno izvršiti određene korekcije i promene kako bi se postigao pun efekat uz minimalne troškove poslovanja prevoznika“.
Izvor: blic.rs