Uvođenje novog softverskog programa, koji će pratiti poslovanje, zasigurno će biti jedan od najvažnijih rezultata rada, koji će vrlo brzo omogućiti zauzdavanje potrošnje i značajno smanjenje troškova, kaže direktor Javnog komunalnog preduzeća „Drugi oktobar“ Jovan Knežević u intervjuu za Start013, koji Vam prenosimo u celosti.
Pre dolaska na čelo „Drugog oktobra“, Jovan Knežević je obavljao poslove sekretara Skupštine opštine Vršac i načelnika ondašnje Opštinske uprave, potom je 12 godina proveo u preduzeću „STUP Vršac“, da bi se 2008. vratio na čelo Opštinske uprave, a od 2016. godine, kada je Vršac proglašen gradom, postaje i načelnik Gradske uprave. Godine 2019. imenovan je za direktora JKP „Drugi oktobar“, najpre u v. d. statusu, da bi mu 2020. godine odbornici Skupštine grada to v. d. izbrisali iz naziva funkcije. Njegovim dolaskom, ovo i te kako značajno preduzeće, bez ikakve sumnje, jeste preporođeno.
Koje su to prve najznačajnije mere koje ste preduzeli kada ste došli na čelo preduzeća?
- Na samom početku bilo je važno dobro sagledati sve poslove koje „Drugi oktobar“ radi, a njih je zaista mnogo. Nakon toga je bilo važno optimizovati poslovanje, napraviti uštede i smanjiti troškove, ali i pripremiti da se kompletno poslovanje odvija u skladu sa modernim vremenom u kome živimo. Potrebno je bilo obezbediti i nove poslove, ojačati preduzeće stručnim kadrovima, ali i napraviti strateško planiranje aktivnosti. Da se planovi naprave na vreme, unapred, jer ništa se ne može uraditi preko noći. Osim toga, veoma važno je bilo završavanje značajnih započetih projekata. Među njima svakako se izdvajaju Prečistač otpadnih voda, projekat vredan pet miliona evra i rekonstrukcija bunara pijaće vode R1, posao vredan 35 miliona dinara, koja se završava ovih dana. Uspešno smo aplicirali, i odobreno nam je, na raznim konkursima čak 10 projakata za poboljšanje vodosnabdevanja, a time smo omogućili stabilnost u distribuciji, ali i potpunu zamenu skoro 20 kilometara vodovodne mreže. Podigli smo saradnju sa Gradom na veoma visok nivo, zajedno planiramo, razmišljamo i rezultati ne izostaju, a kako vreme prolazi oni su svima sve vidljiviji.
Šta sve „Drugi oktobar“ radi, u gradu Vršcu i po selima?
- Poslovi Javno – komunalnog preduzeća „Drugi oktobar“ veoma su kompleksni i obuhvatni. Gotovo da obuhvataju sve komunalne delatnosti, pa smo tako zaduženi za čišćenje i odnošenje smeća, ali i za vodosnabdevanje, distribuciju gasa i upravljanje grobljem. Takođe, staramo se i o fekalnoj, ali i atmosferskoj kanalizaciji. Odvođenjem atmosferske kanalizacije bavimo se od prošle godine. To finansira Grad i na tome zaista puno radimo. Možda se to ne vidi sada, ali verujte, vrlo brzo će se videti. Nakon više decenija, očistili smo zapušteni kanal za odvođenje atmosferske vode „Galamboš“, koji prolazi kroz gradsku zonu i veoma je zahtevan za čišćenje. Više od 30 godina je bio zapušten, sada je očišćen i to će stanovnici tog dela grada već osetiti, jer im padavine više neće stvarati decenijske probleme. Ovaj nedavno očišćeni kanal samo je prvi koji je vraćen u funkciju, a u planu je čišćenje svih nepristupačnih i decenijama zapuštenih atmosferskih kanala. Osim ovih komunalnih poslova, našem preduzeću povereno je na staranje i nekoliko značajnih prirodnih dobara. Vršački breg i Mali rit su prirodne zaštićene zone o kojima brinemo, a pored njih i Gradski park, kao i onaj u selu Vlajkovac, ali i čuveni Mlin u Straži.
Koje biste to najznačajnije rezultate rada istakli od kada ste direktor takvog jednog preduzeća?
- Uvođenje novog softverskog programa koji će pratiti poslovanje, zasigurno će biti jedan od najvažnijih rezultata rada, koji će vrlo brzo omogućiti zauzdavanje potrošnje i značajno smanjenje troškova. To će doprineti da se odluke jasno donose u skladu sa potrebama preduzeća. Za sve to bilo je potrebno da Službu za analize opremimo i tehnički i kadrovski, kako bi se odluke donosile u skladu za egzaktnim podacima. Uz to, uspeli smo značajno da podignemo naplatu, ali unapredimo bazu podataka. Sve to je značajno, deo je jedne slagalice, koja čini dobro preduzeće sa sređenom imovinom. Završetak radova na prečistaču otpadnih voda možda je i najznačajniji projekat i kada sve bude gotovo bićemo jedan od najboljih primera u Srbiji, a to će svakako biti uskoro.Značajni su mi i poslovi na uvođenju reda u preduzeću. Oni nisu veliki i bombastični. Ne zauzimaju naslovne starane, ali su i te kako značajni. To su problemi koji deluju sitno, koje proizvodi, uglavnom, nerad i nemar, ali kada se bolj sagleda oni jesu značajni. Primera radi, pre par dana smo prihodovali 4.5 miliona dinara od javne prodaje odpada. To se do sada nije radilo, već se to rashodovalo, bacalo, razvlačilo…. Tome se jednostavno nije pridavalo značaja. Organizacija poslovanja, uvođenje pravilnika, procedura, to je ono što mi je trenutno najznačajnije. Naravno, uz formiranje mladih kadrova koji će sve to moći da iznesu, a sve to imajući u vidu značaj preduzeća za grad Vršac.
Koje investicije planirate u budućnosti?
- U planu nam je potpuno uređenje deponije, da time sakupljanje smeća okrenemo u našu korist. Da uvedemo primarnu i sekundarnu selekciju otpada i na taj način doprinesemo očuvanju životne sredine. Očekujemo u tome i pomoć Republike i resornih ministarstava. Na prečistaču otpadnih voda nameravamo da uradimo i dodatnu liniju mulja čime će se zaokružiti jedan važan ekološki proces To je investicija za koju ćemo konkurisati, jer imamo spreman projekat. Nastavićemo intenzivno sa zamenom vodovodnih cevi, jer preko 60% je staro preko 50 godina. To je dugoročni posao koji kontinuirano treba sprovoditi narednih godina.
Kako ocenjujete saradnju sa lokalnom samoupravom?
- Saradnja sa lokalnom samoupravom je zaista odlična, uz puno razumevanja njih kao osnivača za poslove i probleme koje idu uz komunalne delatnosti, ali i „Drugog oktobra“ prema osnivaču. Grad planira izgradnju azila za pse i novo groblje kao investicije i na tome zajedno radimo u gotovo svakodnevnoj komunikaciji.
Kako ide naplata i koje mere preduzimate da biste građane motivisali i stimulisali da budu redovne platiše?
- Naplata nam je na visokom nivou u izuzetno visokom procentu. Uveli smo nekoliko pogodnosti za naše korisnike usluga. Osim popusta za redovno plaćanje, sa marketima Roda i Ideja dogovoren je popust uz komunalni račun koji je na vreme plaćen. To je dalo dodatni motiv za redovno plaćanje računa. U saradnji sa lokalnom samoupravom omogućili smo u skladu sa zakonom reprogram zaostalih dugovanja. Time smo smanjili dug, ali i broj utuženja i sporova. Takođe, vršimo i inntenzivniju kontrolu korisnika koji su u kašnjenju. Sve je to dalo rezultata da nam naplata bude na visokom nivou, što je dobrinelo poboljšanju likvidnosti preduzeća.
Autor: Start013