Slatkiši su veoma čest poklon. Ali zašto? Od sitnih bombona do raskošnih torti, slatkiši su postali neizostavan deo mnogih proslava i prilika.
U ovom tekstu istražujemo psihološke i kulturne razloge zbog kojih poklanjamo baš slatkiše, a ne neke druge namirnice.
Evo zašto slatkiši često bivaju odabrani kao poklon
Hrana kao poklon?
Može, ali ne u svakom obliku.
Možda se neće svako obradovati ako mu poklonite musaku od tikvica ili salatu od sveže rotkve. Međutim, kada su slatkiši u pitanju, sa njima gotovo da nema greške. Poklon može biti u obliku bombonjera punjenih čokoladnim ili gumenim bombonama, pralinama ili pak pripremljene torte i kolači.
No, zašto su slatkiši toliko popularni kao poklon?
Jedan od glavnih razloga leži u tome što oni mogu izazvati osećaj zadovoljstva i sreće. Konzumiranje šećera može dovesti do oslobađanja endorfina, neurotransmitera koji igra važnu ulogu u regulaciji raspoloženja.
Logika je jasna: kada nekome poklonimo slatkiš, činimo da se ta osoba oraspoloži.
Kulturološki gledano, poklanjanje slatkiša može se tumačiti i kao način da se iskaže poštovanje i zahvalnost prema drugoj osobi. Oni mogu biti mali znak pažnje, a mogu biti i slatka dopuna nekom krupnijem poklonu.
Ono što ih posebno čini popularnim jeste činjenica da su često manji i jeftiniji od drugih vrsta poklona, što ih čini lako dostupnima i pristupačnima.
Ipak, kada je reč o slatkišima, nisu ni oni svi isti. Mnogo bolji utisak će ostaviti kutija puna kvalitetnih čokoladnih bombona, od poluprazne bombonjere.
Baš zato je osmišljeno Candy universe carstvo slatkiša u kojem postoji takav izbor kvalitetnih slatkiša, da kada ih jednom probate, sve ostale opcije poklanjanja slatkiša padaju u vodu.
Slatkiši kao simbol slavlja
Gotovo da nema slavlja i praznika u kojem ne učestvuju slatkiši u nekom obliku. Oni su „rado viđen gost“ na svakoj trpezi.
Ključ je u njihovoj simbolici.
Odlični su za rođendane. Možda slatkiši nisu najzdraviji izbor namirnica, ali naš mozak ih voli i uvek im se obradujemo.
Oni su prosto postali simbol za sreću i veselo raspoloženje. Uzmemo li u obzir i estetski momenat i to što uglavnom izgledaju primamljivo, šareno i ukusno – imaju sve atribute da budu najbolji poklon za rođendan.
Takođe, oni simbolišu obilje i blagostanje. Slatkiši su ona mala doza luksuza koju skoro svako od nas može da priušti. Zato se, primera radi, na venčanjima dele razne bombone, a centralni deo proslave je bogata, raskošna svadbena torta.
Naposletku, da pomenemo i ono što je možda najbitnije.
Slatkiši su simbol zajedništva i druženja. Zato se na mnogim okupljanjima dele među učesnicima, kako bi se stvorila pozitivna atmosfera i ojačale društvene veze. Zapamtite to kada sledeći put budete organizovali nešto.
Psihološka povezanost između slatkiša i poklona
Pored ove kulturološke, postoji i snažna psihološka veza između slatkiša i poklona. Oni su često povezani sa zadovoljstvom i užitkom pa kada se koriste kao poklon, cilja se na to da izazovu osećaj sreće i radosti.
Primanje poklona, a posebno slatkiša, može aktivirati osjećaj nagrade u mozgu. On tada oslobađa neurotransmitere poput dopamina, koji aktiviraju tu vrstu raspoloženja.
Također, slatkiši kao poklon mogu biti povezani sa lepim sećanjima iz detinjstva. Mnogi od nas su odrasli sa slatkišima koji su bili deo nekih trenutaka i mnoge uspomene mogu biti povezane sa određenim poslasticama. To doprinosi osećaju nostalgije.
Zašto slatkiši kao poklon, a ne neka druga vrsta hrane?
Hajde da se vratimo na početak teme. Postavlja se pitanje zašto se toliko često odlučujemo za slatkiše, a ne neku drugu vrstu hrane?
Postoje različiti razlozi za to.
Prvo, slatkiši su univerzalni i često su omiljeni među ljudima svih dobi i kultura. Gotovo svako ih voli stoga su oni siguran izbor kada ne znamo što bi druga osoba volela da dobije na poklon. To se baš ne može reći za ostale vrste namirnica. Ne osporavano, i one mogu biti dobar poklon, ali morate znati šta osoba kojoj poklanjate voli. Primera radi korpa sa voćem za nekoga ko voće jede samo u kolačima, možda i nije baš promišljen dar, zar ne?
Osim toga, slatkiši su lako dostupni i inspirativni , jer dolaze u različitim oblicima i veličinama, od malih bombona do velikih kutija punih raznih poslastica.
Jako važno je i to da slatkiši imaju moć da prenesu osjećaj pažnje i ljubavi, onda kada rečima to ne umemo ili ne želimo da kažemo. Kada ih nekome poklanjamo, to ukazuje na našu želju da pružimo toj osobi nešto ukusno i ugodno. To zauzvrat može stvoriti u mozgu osobe koja prima poklon pozitivnu asocijaciju vezanu za osobu koja poklanja slatkiše, jer su oni izazvali osjećaj radosti i sreće. Opet, kada su druge namirnice u pitanju, to možda neće da ispadne tako. Kada biste nekome poklonili kesu pirinča, verovatno biste poslali poruku: „spremi ručak“, a ne „volim te“.
Naravno, važno je da napomenemo da se slatki pokloni ne bi trebali koristiti kao zamena za pravu ljubav i pažnju. Oni su samo njen simbol.
U isto vreme, kada nekome poklonimo poslastice nekome , one mogu simbolično iskazivati osećaj radosti i sreće koju nama ta osoba donosi.
Slatkiši su popularni jer možemo sa njima i kreativno da se poigramo. Tako od njih možete napraviti bukete, srca ili bilo šta drugo što vaša mašta i kreativnost zamisle. Na taj način, oni mogu postati poseban, originalan i personalizovan poklon.
Kao što vidite, poslastice igraju značajnu ulogu u našem društvu kao simbol pažnje, ljubavi i slavlja. Zato se rado poklanjaju da se njima izrazi zahvalnost, poštovanje i naklonost i koriste se kao sastavni deo posebnih trenutaka i proslava.
Psihološki gledano, slatkiši mogu izraziti emocije na razne načine, stvarajući pozitivne asocijacije.
Ipak, bez obzira na svu simboliku koju nose, najvažnije je da se poklanjanju od srca i sa iskrenom namerom. Tada su pun pogodak u svim prilikama.