Na velikoj sceni Narodnog pozorišta „Sterija“ otpočela je izvedba prve inscenacije najpoznatijeg dramskog dela na svetu u produkciji vršačkog pozorišta.
Prema adaptaciji i u režiji renomiranog reditelja Atile Antala, u produkciji Profesionalne scene na rumunskom jeziku i pod pokroviteljstvom Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama, Nacionalnog saveta rumunske nacionalne manjine i Grada Vršca, pred vršačkom pozorišnom publikom, po prvi put je neki vršački glumac imao priliku da izgovori čuveni monolog o Joriku, dvorskoj ludi, slojevit filozofski tekst o smislu ili besmislu života, o prolaznosti kojoj je podložan baš svaki čovek.
Dr Trajan Kačina, član Gradskog veća za kulturu kaže da nakon ove predstave možemo reći da ansambl Profesionalne scene na rumunskom jeziku ima svoje najbolje izdanje u svojoj dvadesetjednogodišnjoj istoriji.
„Ansambl Profesionalne scene na rumunskom jeziku u ovom trenutku jeste najkomletniji, a čestitke upućujem kompletnom timu predstave“ i kaže da je nastalo avangardno i moderno tumačenje „Hamleta“ sa večitim dilemama“ i dodaje da je Pozorište uspelo da napravi nešto sasvim drugačije, uzbudljivo i neočekivano“, kaže dr Kačina.
„Na ovaj hrabar repertoarski potez, jer „Hamlet“ je u žanrovskom smislu savršena tragedija i tu nema koketiranja sa publikom, opredelili smo se kada je u ansambl pristigao mladi glumac Darie Doklean kome je i pripala naslovna uloga. Poverenje je u potpunosti opravdao i ponosni smo što je prihvatio ovaj izuzetno težak glumački zadatak i izdržao takođe složen i zahtevan proces rada koji je znalački vodio reditelj Atila Antal“, kaže Ivan Đorđević, vd direktora Narodnog pozorišta „Sterija“ i dodaje da je san svakog glumca da bar jednom u svojoj karijeri dobije priliku da zaigra Hamleta.
Reditelj je tekstu pristupio postdramski i stvorio predstavu koja nikog ne ostavlja ravnodušnim,aktuelizujući dramatičnu političku situaciju u svetu koja već duže vreme preti da preraste u globalni ratni sukob. U tom dramatičnom naboju koji u ovom momentu oseća veliki broj ljudi na planeti, stvoreno je uporište za pristup ovom svevremenom tekstu koji se ovom postavkom činio aktuelnijim nego ikada. Naime, režija „Hamleta“ Atile Antala kreće od najtragičnijeg petog čina u kome svi likovi osim Horacija, Hamletovog prijatelja i Fortinbrasa stradaju.
„Jer on bi pokazao se, zbilja, pravi kralj da osta u životu“, kaže Horacije o Hamletu u svom poslednjem obraćanju, a Horacije u ovoj rediteljskoj postavci može biti bilo ko iz publike ili devojčica u čijem su liku sublimirani svi preživeli i koja tragičan prizor koji zatiče na kraju prvog dela predstave doživljava kao neku vrstu igre ili možda video- igrice. Reditelj stilizovano, vešto i tačno, u prvom delu predstave, postavlja pitanje, kakve će ljude zaista stvoriti destrukcija koja preti da zavlada svetom, a poruka je jasna – nasilje rađa nasilje i to nikada ne smemo zaboraviti.
Peti čin na kome je zasnovan prvi deo predstave publika ima priliku da prati slušajući integralni Šekspirov tekst u modernoj postavci, sa neznatnim izmenama prilagođenim rediteljevoj ideji i broju glumaca u ansamblu. Tako pored Hamleta koga iskreno i filozofski analitično tumači Darie Doklean, imamo Klaudija, koga bratoubistvo dovodi na vlast. On je zapravo Hamletov stric koji na najprljaviji način preotima vlast i ženi se suprugom svog rođenog brata. Ovog incestuoznog, korumpiranog vladara surovo tačno tumači Jonel Kuđija.
Hamletovu majku, kraljicu Gertrudu igra jasno Otilia Peskariu koja se na samom početku pojavljuje i u ulozi Grobara, kao i Monika Boldovina Bugle koja osim Grobara u ovoj predstavi igra i Laerta ali i Ofelijinu majku Poloniju prikazavši kroz ovu predstavu veoma širok raspon svojih glumačkih mogućnosti i transformacija. Ofeliju i Devojčicu u ovoj verziji „Hamleta“ igra mlada Korina Troća. Ona donosi savremeno i autentično tumačenje ove antologijske ženske uloge – emotivno, pa i potresno tumači ulogu jedne od najpoznatijih tragičarki svetske kulturne baštine.
Predstava Atile Antala i počinje upravo motivom Ofelijine smrti – da li je ona svojevoljno otišla u smrt ili se slučajno utopila, tema je na osnovu koje dijalog vode grobari koji hladnokrvno i profesionalno čekaju njenu sahranu i otvaraju višestruko simboličan dijalog na temu smrti.
U ulozi Duha, Hamletovog oca, u ovoj predstavi pojavljuje se i glumac srpske scene Ivan Đorđević. On kao učesnik kaže da multikulturalnost ovom projektu daje dodatnu vrednost: „Pored rumunskih glumaca koji čine osnovni deo ekipe, tu je mađarski reditelj, jedan srpski glumac i ispomoć u tehnici i stručnim saradnicima koju je vršačko pozorište pružilo da predstava realizuje na najbolji način“.
Posle prvog čina i desetominutne pauze, publika se sa velike scene premešta na Kamernu scenu „Kibicfenster“, gde se u maniru ambijentalnog teatra predstava nastavlja. Ovde reditelj pristupa rekonstrukcijski – i od glumaca i od publike želi da izmami odgovore na brojna pitanja koja otvaraju osnovne moralne dileme poput one pred kojom je i sam Hamlet. Ovde se ipak ne postavlja doslovno očekivano pitanje „biti ili ne biti“, već pitanje ima li Hamlet pravo, pa i bilo ko od nas da braneći svoju ideju bilo kome oduzme život?
Publika je u ovom delu predstave u atmosferi žurke ili partija zajedno sa glumcima u vrlo bliskom prostornom odnosu. Svi prisutni vrlo lako bivaju uvučeni u ovu priču koju prate bez daha dok se vremenom pitanja sama po sebi nameću.
„Kao gledaoci prisustvujemo ključnim scenama i motivima „Hamleta“ – svedoci smo venčanja između Klaudija i Gertrude, svađe glumaca, sukoba Hamleta i njegove majke, Hamletove i Ofelijine ljubavi, slučajnog ubistva kojim najpravdoljubiviji u ovoj drami nehotice okrvavi ruke ubistvom Polonija. Veoma, veoma uzbudljivo, do te mere da je potrebno dosta vremena nakon predstave da dođemo k sebi“, kaže jedna gledateljka koja je prisustvovala premijeri.
Koordinator Profesionalne scene na rumunskom jeziku Marinel Petrika sa velikim zadovoljstvom priča o ovoj predstavi nakon premijere.
„Ponosan sam na celokupnu ekipu. Napravili smo nešto što sasvim sigurno nije viđeno u okviru ove Scene. Radićemo na tome da ovaj odličan rezultat prikažemo na što više festivala, jer ova predstava to zaista zaslužuje“, rekao je Petrika.
Sledeća izvedba ove predstave Profesionalne scene na rumunskom jeziku pri NP „Sterija“, „Hamlet parti“, prema tekstu Viljema Šekspira, u režiji Atile Antala zakazana je za 22. januar 2025. godine.